Barwy podstawowe- są to te (kolory pierwotne), które nie powstały w wyniku mieszania innych. Jeśli zmieszamy je w różnych ilościach ( różne nasycenie koloru), to otrzymamy niemal niezliczoną paletę barw. Trzy podstawowe kolory pigmentów to: żółcień, czerwień i błękit, historycznie uwarunkowane w sztuce, architekturze, a obecnie wykorzyywane również w elektrotechnice.
Często w mieszaniu barw pojawia się pojęcie addytywnego i subtraktywnego ich składania. Do addytywnego składania, barw, stosowanych np. w wyświetlaczach, zwykle używane są kolory czerwony, zielony i niebieski lub: czerwony, żółty i niebieski (mieszanie barw światła). Do subtraktywnego mieszania kolorów, jak mieszanie pigmentów lub barwników, zwykle wykorzystywane są magenta, cyjan i żółty.
Jeśli zachodzi mieszanie światła emitowanego, wówczas zachodzi zjawisko syntezy addytywnej. W oparciu o syntezę addytywną mieszania barw pracują monitory oraz inne wyświetlacze kolorowe, emitując wiązki świateł RGB (akronim od angielskich nazw kolorów: czerwony-RED, zielony- GREEN, niebieski- BLUE). Czarny ekran to wynik braku emisji światła, a biały to wynik złożenia świateł R, G, B z jednakową jasnością. Model RGB jest jednym z pierwszych praktycznych modeli przestrzeni kolorów zawierający receptę dla tworzenia barw. Model ten stał się powszechnie stosowany w czasach narodzin telewizji na początku XX wieku ( od 1908r.). RGB jest modelem wynikającym z właściwości receptywnych (odbiorczych) oka ludzkiego i oparty jest na fakcie, że wrażenia ogromnej większości barw można wywołać przez zmieszanie (w ustalonych proporcjach) jedynie trzech wybranych wiązek światła o odpowiednio dobranej szerokości widma. W oparciu o ten model działają kineskopy czyli lampy obrazowe.
Jeśli natomiast zachodzi mieszanie kolorów światła odbitego (np. wydruk na papierze lub zestaw filtrów szklanych), wówczas występuje zjawisko syntezy subtraktywnej. W takim przypadku przyjmuje się najczęściej trzy podstawowe kolory to magenta (fioletoworóżowy), żółty i cyjan (błękitny).
Od lewej: mieszanie addytywne (barw światła), mieszanie subtraktywne (mieszanie kolorów).
W wyniku mieszania barw podstawowych uzyskamy kolory pochodne: drugo- i trzeciorzędne.
Kolory drugorzędne powstają w wyniku zmieszania dwóch sąsiednich barw podstawowych. Efektem poszczególnych połączeń barw podstawowych są następujące kolory drugorzędne: fiolet (czerwień+błękit), oranż (żółcień+czerwień), zieleń (błękit+żółcień). Aby otrzymać czysty kolor drugorzędny, należy barwy podstawowe zmieszać w równych proporcjach.
Kolory trzeciorzędne to, jak sama nazwa wskazuje, trzecia kategoria na kole kolorystycznym. Mieszczą się pomiędzy każdą z barw podstawowych i drugorzędnych. Każdy kolor trzeciorzędny uzyskuje się mieszając podstawowy z najbliższym drugorzędnym. Czyli kolor trzeciorzędny to barwa drugorzędna składająca się w jednej trzeciej z podstawowej i w dwóch trzecich z innej. Istnieje sześć kolorów trzeciorzędnych. Poza powyższym podziałem, barwy możemy również podzielić na ciepłe, zimne lub neutralne.

Powstały kolor, widoczny na zdjęciu, jest wynikiem zmieszania barw: czerwonej (1/4) z żółtą (3/4).


Brak komentarzy:
Prześlij komentarz